Velodromloppet 2007

När Racerhistoriska klubben återupplivade racerklassikern Velodromloppet på Gelleråsbanan, strax utanför Karlskoga , var det nog många som tänkte tillbaka och mindes den andra stora, årliga tävlingen på Sveriges första permanenta racerbana i det f.d. grustaget. Bredvid Kanonloppet var detta den största årliga begivenheten på banan under flera decennier och så är det än idag. Medan Kanonloppet fortsätter traditionen genom att blicka framåt som en deltävling i dagens STCC, påminner Velodromloppet om den tid som var. När de historiska racerbilarna intar Gelleråsbanan, kan man nästan tro sig förflyttad till den epok, då svensk banracing var som allra störst.    Ett mycket trelvigt arrangemang, med mycket gemyt,  där det mesta andas tiden 50-70 tal.  Inte bara ute på banan utan också i depå och på läktarna. För att inte tala om det veteranbilsrally som lockar 100-tals deltagare med start och mål vid banan,
Retrospective Motorsport fanns på plats, både på banan, där Ferdrik Tornérhjelm försvarade våra färger med den äran, samtidigt  som vi visade upp vår bil inför det stundande Midnattssolsrallyt. Vi passade också på att bjuda publiken på lite show i depån, då vi fältmässigt bytte till en nyrenoverad rallymotor i den gråa Rally 9-3:an från 1960.

Medan regnet bitvist öste ned, stod vi kurande i depåtältet, djupt försjunkna i samtal om trimmade två- taktare. Till vänster om rallybilen syns vår motorguru Niklas, egna racerbil. En Saab 92 från 1954. Världens äldsta racing-Saab?

För att visa att vi kan  -om än motvilligt-  erkänna att det finns andra vackra bilar än Saab, kommer här en riktigt läcker karamell, i form av Anders Schildts Austin-Healey 3000. 

Racing with tradition and style! Johan Solmans Jaguar MkII från 1961 bjöd på många läckra detaljer.

 1