Saab firar 60 år som biltillverkare

Saab Festival 2007 innebar också att Saab firade stort 60-års jubileum som biltillverkare i Trollhättan. 1947 presenterades nämligen prototypen till det som skulle bli Saabs första personbil, Saab 92.  Den svarta ur-Saaben, som fortfarande finns bevarad och är kronjuvelen i Saab Car Museums samlingar, det är en riktig designikon, som på senare år kommit att få ren kultstatus. Sixten Sason, sveriges bästa industridesigner genom tiderna lyckades pricka in en design som ännu idag känns fräsch. Fundera på hur konkurrenternas bilar såg ut 1947, så inser man lätt hur framåt och modern Saaben såg ut när den kom.  Att Saab -Svenska Aeroplan Aktie Bolaget-  tio år tidigare 1937 inledde sin verksamhet med att rita och bygga flygplan är inte svårt att spåra i Saabs design.

Den 7-10 Juni 2007 firade man detta och övriga viktiga milstolpar för biltillverkningen i Trollhättan. Retrospective Motorsport var självklart på plats alla dagarna, tillsmmans med vårt systerteam, Swede Team Motor, som ju tävlar för Saab i endurance racing med dagens modeller.

Här följer ett lite fotoreportage från detta minnesvärda tillfälle.

 

Det egentliga 60-års firandet inleddes under Lördagen på Kinnekulle Ring, där Saabs klassiska tävlingsbilar visades upp i sin rätta miljö.

Närmast kameran Saabs första rallybil, 92:an.

Världens mest berömda Saab? Erik Carlssons "på takets" vinnarbil från Monte Carlo Rallyt 1963, då han vann detta rally för 2:a gången i rad.

Dessa år dominerade Saab rallysporten nära nog totalt!

"Mäster" D.v.s. Stig Blomqvist visar hur man rattar en Saab 99 Turbo.

Den första turbo-bilen som vann en VM-tävling i rally.

Hårigare än så här blev aldrig en rally-Saab! 

 1