MIdnattssolsrallyt - En riktig klassiker!

Midnattssolsrallyt får nog anses vara Svergies största biltävling genom tiderna. Både till sitt format och till publik och publicitet.
Ofta med start i södra Sverige och målgång i norra Sverige blev det snabbt en riksangelägenhet. Flera hundratusen åskådare kantade rallybnan som inte sällan med råge översteg 200 mil på dåtidens vägar... 

Rallyt, som instiftades av KAK efter idé av bilhandlaren Ernst Nilsson kom till för att locka till sig utländska turister, som skulle hänföras av den svenska naturen i sin finaste sommarskrud. De första åren hade rallyt också karaktären av ett turistrally, precis som Monte Carlo Rallyt hade börjat, men snart så var det rally på riktigt, där deltagarna sattes på hårda och ibland närmast omänskliga prov, då tid för sömn och vila inte ingick i uppfattningen om vad ett rally skulle innehålla på den tiden. 

Start och målplatser växlade genom åren, liksom banans sträckning. Det är en vanlig missuppfattning att rallyt alltid gick till midnattssolen, men så var inte fallet. Ofta var både start och mål förlagda till Stockholm och rallyt kunde ofta hålla sig mestadels i mellansverige.

Bland de fartsträckor som blev närmast legendariska genom Midnattssolsrallayt kan bland annat nämnas Skepptsta-Öllösa i Sörmland, Ulrika-Harladsbo i Östergötland och Husås-Andviken i Jämtland. Dessutom den unika slutsträckan i 1963 års rally, Den gick nere i Kirunagruvan! 

1964 kördes det ursprungliga Midnatttssolsralalyt för sista gången. Det hade blivit svårt att få låna vägar runt om i landet. På sina håll motartbetades rallyorganisationen av olika institutioner och  myndigheter.

Från och med 1965 kördes rallyt som vintertävling och bytte samtidigt namn till KAK-rallyt.  Med tiden koncentrerades rallyt allt mer till Värmalnd, med Karlstad som cnetralort. Numera heter det Svenska Rallyt och ingår i rally VM.
Det är alltså en tävling med över 50 års tradition, även om namnet och årstiden som sagt skiftat på vägen. 

Att Midnattssolsrallyt sedan 2006 återuppstått i sin ursprungliga form, nu som rally för historiska och klassiska bilar och på bara tre år åter blivit landets största biltävling med över 100.000 åskaådare per år, är väl ett bevis om något på vad Midnattssolsrallyt och dess unika tradition betyder för Sverige. Och då inte bara för motorsportens utvöare och entusiaster.

 

2009 års Midnattssolsrally  läser du mer om på : www.midnattssolsrallyt.se

Midnattssolsrallyt 1956. Ingemar Wollert, VW 1200.

"Bubblan" var i mitten av 50-talet en mycket framgångsrik rallybil. Kampen med Saab och Volvo var hård. 

 

Midnattssolsrallyt 1957.
Dick Weider, Linköping. Mercedes 300 SL "Måsvingecoupe".

Dick drev sedemera Gulf-station i Linköping in på 80-ttalet och sponsrade Retrospective Motorsports grundare  med att låan ut sin verkstad  ibland när det begav sig på 70-talet.

I stora tävlingar som Midnattssolsrallyt var Porshe en populär och framgångsrik bil. Här Harry Sjögren inför starten på en specialsträcka i 1953 års rally.