Midnattssolsrallyt 2009

När den historiska upplagan av Svergies rallyklassiker nummer Ett, Midnattssolsrallyt  kördes för fjärde gången 2009 var  det, samtidigt  tredje starten i rad för Retrospective Motorsport och våra förare Tony Ring och Bosse Lindman.  Midnattssolsrallyt har sedan det återuppstod 2006 snabbt blivit Sveriges största och populäraste biltävling, väl i klass med såväl STCC och vår VM-tävling Svenska Rallyt. Även om vi förståss tycker att bilarna i Midnattssolsrallyt är betydligt roligare att både se och köra än sina moderna efterföljare.

Liksom tidigare år var det Saab och tvåtakt som gäller för Tony och Bosse. I varje till kvällen före besiktning och rallystart.
Bieln  vi skulle köra,var  en grupp 2 trimmad Saab 96 från 1964, preparerad av erfarna Le Mans- och rallymeken Johan Josefsson i Hasteröd, som liksom även tidigare år skötte  vår servicen. Nu till och med servicebil i klassisk stil.

Men sent kvällen innan besiktningen ringer mobiltelefonen, när vi som bäst intar en god middag på vårt högkvarter för starten, Hotell Gyllene Uttern.
Johan frgåar med glimten i ögat ifall reglerna tillåter bilbyte. Jaha???  "- Jo, 2-taktsmotorn har precis nypit  utanför Borås, så vi blir nog tvugna attå ka hem och hämta en annan bil... "
Efter en snabb koll med rallygeneralen Per Carlsson får vi genröst o.k. på att byta bil. Som tur är har Johan fler rallybilar på lager. Det blir en Saab 99 EMS från 1975. En snygg och tillförlitlig bil, som påminner om 99:ans tidiga debut år i rallyskogen. Dessutom matchar den Johans nya tuffa servicebil osedvanligt bra.


2009 års Midnattssolsrally startade I Jönköping, med målgång i Karlskoga.  Torsdagen den 16:e Juli inledesse med en publiksträcka inne på Elmias mässområde, där också Rally HQ med besiktning övriga aktiviteter finns.  Redan på Fredagmorgonen drog  rallykaravanen vidare på småländksa och västgötska rallysträckor på sin väg mot första nattuppehållet i Trollhättan och Saab Car Museum.

Dag två drog sig rallyt genom Dalsland med sina berömda kringelikrokvägar, för att sedan hamna i rallylandskapet fram för andra, Värmland.
Andra etappuppehållet  var förlagt till Årjäng. Sista etappen handlade också mestadels om värmländska special sträckor med de avslutande sträckorna och Målgång mitt i i Karlskoga centrum.

En något trött Johan Josefsson, som under nattten  kört kors och tvärs i västra Sverige för att rädda vår rallystart.

David Nordlund, dekorerar den i all hast blixtinkallade Saab 99 EMS med startnummer och sponsordekaler.

Hospitality är ju på modet i bilsporten. Frågan är om något rallyteam haft det bättre förspänt än vi?
Personalen på Hotell Gyllene Uttern såg tillsammans med Restaurangchefen Per-Arne Björk till att vi mådde som prinsar inför starten.

Gentlemen, start your engines! Om några timmar är det dags för första start.

Specialprovet inne på Elmia fick vi studera till fots innan det var dags på allvar.

 

Publiken strömmade till i mängder. Detta är utan tvekan Svergies största årliga bilsportevenemang. Arrangörerna räknade med över 100.000 åskådare under rallyts 3 dagar. Bara här på Elmia uppskattade Polisen besöakrna till närmare 15.000!

En sista check up innan start och så på med rallyhjulen.

I Midnattssolsrallyt deltar  bästa av de bästa. Björn Waldegård Världsmästare i rally 1979, körde Porsche 911, precis som han gjorde i  början av sin fantastiska karriär.

Även den här bilen har Björn Waldegård tävlat med tidigt i sin rallykarriär. En VW 1500S som numera körs av Ingrid Moe och Anna Sylvan.

Waldegård i all ära, men Midnattssolsrallyts verklige suverän är nog Carl-Magnus Skogh, rallyts förste dubbelsegare 1960 0ch 1961. Då i Saab 96, nu i en exakt replika av en av sina Rally-Amazoner, som Skogh rattade efter att värvats av Gunnar Andersson på Volvo inför säsongen 1963.

Ovanliga rallybilar del 1: Ford 15M  RS har vi inte sett så ofta i rallyskogen. Synd för visst är den snygg?

DAF 66 Marathon är inte heller så vanligt som rallybil. Göran Tyrbjörn rattade denna "rembrandt" tillsammans med Per Johansson.

Opel Rekord ser vi knappast heller så ofta numera. Men när det begav sig var detta en riktig vinnarbil i skogen. Helst i  Gr 1 utförande. Bus-Ove Eriksson och Lillebror Nasienius var stjärnorna då. Lillebror tog hem ett EM-guld i rally med en likadan Rekord 1967. Therese Landström körde och Saja Andersson läste kartan 2009

Celebert besök. Poker Wallenberg önskade oss lycka till inför start.

 

Början på en eopok. Toyotas riktiga genombrott i rallyspåret kom med denna modell. Celica Twin Cam i händerna på förare som Ove "Påven" Andersson och  Leif Asterhag satte snart skräck i konkurrenterna. Leif Asterhag trivdes stort  med att vara tillbaka i bilen som blev hans stora genombrott.

Ett glatt entusiastgäng var Yngve Gustavsson och Magnus Rebinder. Här flankerar de sin servicemek Micke Philipsson framför den VW 1500S, som tyvärr behagade rasa motorn tidigt i rallyt. Något som inte heller var helt ovanligt när det begav sig. 1500S var en känslig specialare, so mgick fort - när den höll...

Banbrytande teknologi. Audi Quattro stod för  något helt nytt när den kom 1979.
Nästan över en natt förändrades rallysporten. Saab hade lanserat Turbon några år tidigare.
Audi tillförde 4-hjulsdrfiten. Fr.o.m. nu var både turbo och 4wd ett krav om man skulle hävda sig i internationell rallysport.
2009 var första åtet dessa "monster" accepterades i historiska rallysammanhang. Något som det råder delade menignar om bland entusiasterna.

Dax för start! På väg fram till det första specialprovet. Douglas Kennborns läckra Porsche Speedster är en bra tirgger. Ekipaget tillhör stadigt toppen i regualrityklassen år efter år. Observera de täta publikleden. Rally är fortfarande en riktig folksport!

På väg! Första sträckan inne på Elmia  lyckades vi pricka exakt på idelatiden. med 50 km/h i snitt. Det var vi ensamma om i regularityklassen. Tyvärr tjänade vi inget på det, då arrangörerna strykit det momentet för regularitybilarna av säkerhetsskäl.
Ett korrekt beslut, då regualrity inte handlar om att åka fortast, men kul var det!

Tävlignens ovanligaste och vackraste rallybil? Veritas Rennsport från 1950. Renoverades för att antal år sedan av framlidne Gunnar Elmgren. Nu kördes bilan förtjäsntfullt av hans dotter Victoria Elmgren med Oscar Holts i kartläsarstolen.

Hur går det här till nu då? Rallydebutanterna Bernhard och Ulika Löhr, får en snabbgenomgång av Tony Ring om vad vi lärt oss under våra två tidigare rallyn. Regularityspecialister är vi långt ifrån. Men det lilla vi kan delar vi självklart med oss av. 

Ulirka och Benrhard premiärkörde sin otroligt snygga och helt nyrenoverade Martini-Porsche 911 RS i Midnattssolsrallyt.
En shake down som heter duga. Tufft!

I år åkte vi för första gången på riktiga rallydäck. Bettet på lösgrus var fantastiskt.
Tidigare år har reglerna stipulerat vanliga radialdäck för vardagsbruk. En smaksak vad man vill ha och kosta på sig.

Noggranna förberedelser är AO&O i regularity. Tony kollar igenom roadbook, tidsangivelser och distanser inför starten på en av första etappens specailsträckor.

Glatt och avspänt i bilen. Eva och Sven Carlsson från Vingåker inför starten på en av specialsträckorna.
Ett av ekiapgen som det skulle visa sig bli svårt för oss att slå i regularityklassen.

Så här ska Midnattssoslrallyt upplevas. Att damma fram på en solbelyst grusväg i ett sommagränt landskap.
Det är rally när det är som bäst.

Servidedags. Johan har med sin rutin från Monte Carlo, Carrera Pan Americana och Le Mans aldrig några problem med att vara på rätt plats i rätt tid och med rätt utrsutning. Det är tryggt med ett så erfaret serviceteam.

I väntan på start inför en specialsträcka någonstansi Västergötland. Har ni ypplevt en vackrare bilkö?
Veritas Rennsport 1950, Porsche Speedster 1956 och Saab 99 EM" 1975. Den sistnämnda ett verk av Sveriges främste industridesginer gneom tiderna. Sixten Sason.  99:an blev den sista bilen han ritade, innan sin alltför tidiga bortgång.

Ready to go. Ännu så länge lyser rallydammet med sin frånvaro på den prydliga Saaben.

Lunchuppehåll i Vedum.  När Midnattssolsrallyt drar fram är det folkfest. Vi rallydeltagare slutar ladrig att förvåans över det enomra intresset som vår framfart visas.  

Här fick vi uppskattat besök av en av våra partners. Lars Legrell från Sabelt-importören LM Motorsport kom och önskade oss lycka till i det fortsatta rallyt.

Allt medan vårt serviceteam med Johan, Magnus och David tog hand om bilen...

....Satt vi och smorde kråset tillsammans med  Veritas-brsättnignen, Elmgren och Holtz.
När den Svenska rallyklassikern gör ett uppehåll på orten bjudds det till och dukas i de Svenska färgerna. Trevligt tyckte vi! 

James Dean?  Nä, Duglas och Berne Kennborn i sin flitigt anvädan Porsche Speedster.

Åsså var det snart dags på ännu en specialsträcka innan vi närmade oss slutet på den första etappen.

Roadbooken. Tillsammans med hastighetstabellen och tidtagaruret vår viktigaste utrustning. Ett snabbt räkenhuvud eller ne miniräkanre underlättar också för regularityåkarna.

2008 passerade Midnattssolsrallyt Bosses uppväsxttrakter i Östergötland.  Detta år förde rallyt honom till den lilla byn Tengene, strax utanför Grästorp. Här tillbringandes många sommarlov för sådär 40 år sedan. På grusvägarna lärde han sig köra moped, inte helt utan vurpor kan avslöjas.  Naturlgitvis blev det  ett nostalgist snabbstopp vid det som då var byns lanthandel.

Blixt Gordon på besök? Strömlinjeform som det anstår en Silverpil. Veritas Rennsport måste nog vara en av de mer extrema bilar osm deltagit i Midnattssolsrallyt, i konkurrens med Qvarsntröms Ferrari 250GT 1959 och Dick Weiders Måsvinge Merca 300SL  några år tidigare.

Full fart p åväg mot etappmålet vid Saab Car Museum i Trollhättan. På den välkända "Kabelvägen" strax utanför Trollhättan, trivdes vi som fisken. Tacka för det, här testade Saabs framgångsrika rallytstall sina bilar när det begav sig ändra fram till 1980. Kanske det snart är dags igen, med mer bilintresserad ägare och ledning?

Målgång i Trollhättan. Stadens store son, tog personligen emot alla rallydeltagarna vid ankomst och överlämande en fin bok om sin helt otroliga rallykarriär till var och en av oss. Tack Erik. Den som psåtår att du inte är den störste svenske rallystjärnan genom tiderna ljuger! Stig och Björn må ursäkta, men vi som ser uppståndelsen kring Erik utomlands kan inte annat än imponeras över det enorma intresse som en förare, som körde sin sista riktiga tävling för över 40 år sedan, visas var han helst dyker upp. Då ska vi veta att konkurrensen var utomordentlig med förare som Skogh, Sputnik, Söderström, Jansson, Mökinen, Aaltonen, Böhrigner. För att inte tala om hustrun Pat och många fler. 

Så här ska en välutrustad servicebil se ut. Johans 99 Combi coupe har fabriksteamets service 99:or som förebild.

 

Opel Team Sweden tävlar, liksom Saab inte längre, men när man ser ekipage som detta är det lätt att flömma bort.

Tidiga 70-talets största rivaler i rlalyskogen, Saab V4 och Opel Ascona möts igen i Midnattssolsrallyt.
Något som de flesta rallyentusiaster uppskattar stort. Oavsett om man tävlar själv, eller följer rallyt som åskådare.

Austin Healy 3000 Works replica. Ett snyggt bygge, som rattades av inte mindre än Svenska Bilsportförbundets ordförande Kåge Schildt. I vänsterstolen (ja den är naturligtvis högerstyrd, vad annars?)  satt sBF.s vide ordförande Sören Johansson.
Utan tvekan ett av rallyts mest uppmärksammade ekipage. Rallyfolket kan känna sig  nöjda över att ha en så intresserad och aktiv förbundsstyrelse.

Två sanna motorsporthjältar i det tysta i samspråk. T.v. Björn Berglöf, tidigare motorsport manager på Saab Automobil och Sören Johansson i SBF hade självklart mycket att prata  om när rallyt gästade Saabstaden Trollhättan.

 

Medan besättningarna bjöds på en välmskandem iddag, stod rallyekipagen uppställda vid Saab Car Museum, så att publiken kunde njuta av de gamla rallyekipagens charm, som nog i de flesta rallynostalgikers ögon ligger ljusår före vad dagens rallyåkare får hålla till godo med. 

Precis så här Carl Magnus Skoghs fabriks-Amazon ut säsognen 1965, då Carl-Magnus tog ne av sina största itnernationella segrar i Grekiska Akropolis-rallyt.

Midnattssolsrallyt uten en ettrig grupp 2 trimmas Saab 96 Sport? Fullkomligt otänkbart säger vi!
Ingvar Lindberg, en av de största Saabenusaister vi känner, rullar in till nattuppehållet i sin Saab sport från 1962.
En bil som Ingvar verkligen använder flitigt i historiska rallyn.

 

Saab profiler i samspråk. Mats Gustavsson, tidiare teamchef i STCC och framgångsrik endurance förare både på Nürburgring och med Swede Team Motor här hemma, utbyter erfarenheter med tidigare tävlingsledaren på Saab, Bo Swaner. Numera högt uppsatt FIA delegat i Rally VM.

Det går åt några däck under ett midnattssolsrally. 18 tuffa specialsträckor och närmare 200 rallyekipage innebär att det är full fart för däckservicen under ett rally som detta.

Lancia Fulvia 1,6 HF. en äkta rallylegend som vi itne ser så ofta på våra breddgrader numera. Med den har modellen tog Harry "Sputnik" Källström några av sina största segrar i karriären. Ofta med Gunnar Höäggbom i högerstolen.
Framhjulsdrift och V4 motor var ett koncept som inte enbart Trollhättan behärskade.

Porsche 911,  så som vi mins den som rallybil. Oftast röd, ibland orange, någon gång vit. 4 extraljus indikerade 911 och Grupp 2 utförande. Satt det bara 2 extraljus var det oftast en 912 i Grupp 1. Den här får i varje fall oss och tänka på Björn Waldegård och Svenska rallyt senare halvan av 60-talet. True period style är en viktig ingridiens i historiskt rally, vilket denna bil är ett bra exempel på.

Inte bara rally. Patrik Ohlsson, framgångsrik STCC förare i E-On biogasdrivna VW Scirocco, kom och peppade oss under uppehållet i Trollhättan. Patrik var en mycket snabb och  uppskattad gästförare i vårt systerteam Swede Team Motor, säsongen 2008. En uppladdning som tydligen gav resultat, att döma av Patrisk fina prestationer i STCC.

Så vart första dagen av 2009 års Midnattssolsrally till ända. JFlitens lampa lyser när Johan och Magnus passar på att ge vår Saab 99 EMS lite välbehövlig omvårdnad inför de kommande etappernas utmaningar och väentyr.