Classic Motor Barkarby 2010

Söndagen den 22 Augusti var det dags Classic Motor Barkarby. Träffen som arrangerades för andra året hölls precis som ifjol på den tidigare flygflottiljen F8. som var en viiktig hörnsten i luftförsvaret av huvudstaden under andra världskriget och fram till 1974. Numera är aktiviteterna av betydligt fredligare art på den f.d. militärflygplatsen.

Retrospective Motorsport fanns i år på plats och premiärvisade vårt senaste projekt, en Dolling Formel Vee 1300 från 1967, som under hösten och vintern ska renoveras till sin forna glans, för att åter komma ut på banorna under sommaren 2011. Du kommer att kunna följa projektet i Classic Motor. Det ska förhoppnignsvis bli vårt  lilla bidrag till att öka intresset för historisk racing och då med formelbil och Formel Vee i synnerhet. 

Tillsammans med några av våra vänner i Formel Vee Sverige och Classic Formula hade vi denna augustisöndag nöjet visa upp ett tvärsnitt av den historiska formelbilsracingen, från Formel Vee till Formel 2 för Stockholmspubliken. Men det var inte bara racerbilar på plats, som sig bör vid en träff osm denna vimlade det av veteraner på både 2 och 4 hjul denna dag. Några av dem ser du på följande bildsidor.

formelbilar på rad. Närmast kameran Per-Åke Beijerstens fina RPB 1970, som bl.a. körts av vår andra stora F1 stjärna på 70-talet, Gunnar Nilsson.

Vår mya projektbil Dolling Fvee 1967 drog till sig  besökarnas intresse. som så ofta är onderanoverade bilar i mågnas ögon mer spännan de än de färdigrenvoerade klenoderna.

Porsche 912. en riktig sportvagnsklassiker i härligt patinerat skick. Dock hade den fått en sexa från en 911 under luckan bak enligt uppgift. Kankse lite synd på en fin orgnalbil i övrigt? Men allt går ju att återställa 912 är ju en ovanlig parentes i Porsche-historiken, väl värd att bevara,

Tre genrationers förare av samma bil. Fr.v. Curt "Curre" Johansson, Per-Åke Beijersten och Stig-Åke Fagerström.

Bilen är den RPB som också kördes av tyvärr alltför tidigt bortgångne F1 föraren Gunnar Nilsson, i början av hans korta men framgångsrika karriär.

Amerikanskt 50-tal innebär pastellfärger och bulliga linjer. Ett par bilar av numera avsomnande märket Kaiser visar upp sitt läckra linjespel.

En italiensk sportbil ska vara röd! Här en härlig Fiat 500 baserad sportvagn fårån tiden innan kriget och innan svcansmotorkonceptet introducerades genom nsäta generation av 500 modellen.

 Inte för att vi kan så mycket om mopeder, men en klassisk flaka med Sachsmotor ser vi alla fall att det är ;-) Kan det vara en Cresent eller Monark? För oss som kör historisk racing är detta 110% fräckare än STCC-teamens 4-hjulingar, när det kommer till depåfordon.

Micke Juhlin, stor formelbilsentusiast och ordförande i Classic Formula förnöjde publiken med ljudshow med sin potenta March 742 med BMW-Schnitzer motor. Dagen till ära med fritt utblås!

Hur var det här då? Ordningsmakten anno 1973 vekrar ha något att upplysa chefredaktör Sjölund om på sin Scooter.
Du kör väl inte tjytrimmat Thomas?

Seved Lundberg hade mid sig sin VeeMax Super Vee. Tuffare än så här blev aldrig Formel Vee. chassitl iak avancerat osm en F3 racer och boxermotorn hade på mitten av 70-talet fått ge sig för den modernare Golf Motorn.

Det är inte ofta man ser Ford Taunus P2 numera. Ännu mer sällan ser två likadana. Men här dök de upp, de två tvillingarna.

Curre Johansson, vår första Riksmästare i Formel Vee premiäråret 1966. Curre körde 1967 systerbilen till vår projektbil i BP-teamet. Det var förstapriset för RM-segern 1966. Inte dåligt!

Gräddbulle! Mercedes-Benz 190 SL är idag en eftertraktad klassiker. När det begav sig sågs den lite över axeln av sportvagnsfolket, en "hårfrisörskebil" tyckte sportbilspuritanerna och jämförde med 300SL. Idag är man mer rättvis mot denna pärla från Stuttgardt.

Till och med SL var bättre för. Ja i varje fall vackrare. En Scania (från tidiga 50-talet?) bjöd på rundturer runt Barkarby. Förr gick 54:anas linje på Södermalm i Stockholm. Det kanske den gör idag med förresten?

Veteranbilsträffar handlar inte bara om att fika och sparka däck. Classic Formula bjöd på lite uppvisnignskörning, så besökarna skulle få  njuta av bilar i röresle också.

Ovanlig Porsche. 914 modellen, kallad VW Porsche fanns med både 4:a från VW och 6:a från Porsche.  Den här tuffingen har dessutom fått de Le Mans inspirerade grupp 4 bredarna.  Liksom många andra bilar har Porsche 914 på senare år fått den status den itne riktigt åtnjöt som ny. En av mina personliga favoriter redan som  ung när den kom 1969.

Härlgt hembygge av senare datum i gammal stil med det humoristiska namnet Closette Sport. Däremot slår minnet slint på namnet på den symatiske och kunnige byggherren, förlåt! 

Shnitzer, BMW:s hustrimamre brevid Alpina. Medan Alpina blev allt mer vägorienterade, behöll Schnitzer sin nära koppling till motorsporten, så även idag. Men tuffast var det nog på F2 tiden

Original eller sport? Volvo Amazon passar i alla skepnader. Men visst är den röda Amazonen med 5,1/2 "Smålandsfälgar" och 4 kaxiga extraljus lite extra tuff? 

MHF:s manöverprov för moped var en stor grej med riksintresse på 50-talet och tidiga 60-talet. Nu är det tillbaka genom 2-hjulsentusiasterna på Classic Motor.

Best Persina lelr British Petrolium? Hur som helst, så här vacker var BP loggan, innan varumärkeskonsulterna kom på att det skulle vara en blomma...

Att de klassiska formelbilarna drog till sig stort intresse råder det väl ignen tvekna om? Naturligtvis något som vi tycker är jättekul! - Och ja, vi kommergärna  tillbaka, med ännu större uppslutning kommande år. 

Det bulliga 50-talet, här Italienskt och citrongult. Lancia med Zgatokaross, är allt vi vekan lista ut.

Observera de frnaska plåtarna, kanske bilen skulle fått ett pris för long distance? 

Omisskänliga Lancilinjer även i denna vinkel. Undrar om det sitter en V4 motor även i denna? en specialitet som man faktiskt var före Saab med. Vi får nog googla lite på denna... 

Gammalr 30-tals lastbil i underbart patienrat brukskick. Detta är urläckert och sätter en härlig prägel på dessa träffar, där de flesta av oss kommer med helrenoverade bilar. Tidens tand kan vara lika vacker!

Vi formelbilsentusaster hade förmånen att få äntra "scenen" och göra lite reklam för vår hsitoriska racing.
Fr. v. Micke Juhlin, Per.Åke Bijersten. Seved Lundberg, Curre Johansson, Bo Lindman, Stig Åke Fagerström och Håkan Lindevret

Per-Åke Beijersten rullar fram sin RPB Formel Vee 1970 för en liten demonstrationsstart.

Vad vore en veteranbilsträff utan dessa vakcra bilar? Hög, smal kylare frilliggande skärmar och dito strålkastare.
Arketypen för en veteranbil enligt många. Vi säger inte emot!

Någon hade nog tänkt till.  De VW baserade Formel Vee bialrna hamnade allihop i anslutning till VW historiska klubbens bilar. Mycket passande, eller hur?

Ovanlig VW. Den öppna och terängbilsliknande typ 181 var aldrig vanlig i vårt land. En och annan såg man på 70-talet, ofta tidstypiskt orange. Att den bär sitt arv som lättare teräng och militärfordon med anor från  Kübelwagen är itne svårt att se.

Classic Formula visade också upp en GRD F3 under pågående renovering. Bilsen såg i det närmaste klar ut, bara det kosmetiska återstår. Får vi se den på banorna redan nästa år?

ytterligare en av mina abosluta favoriter. Fiat 850 Sport Coupe. Snyggaste Fiaten någonsinn? Vill ha faktorn är hög!
Minns min egen Abarth konverterade med stor saknad, trots att det är drygt 30 år sedan.

Seved Lubndberg visar potentialen i sin VeeMax Super Vee. formebilarnas uppvisning var mycket uppskattad.

Formelbilarna defilerar förbi publiken och visar upp hela paletten från Formel Vee 1300, SuerVee, och Formel 2.

Fler personliga favoriter! Oper Rekord 1900 kan se så här hungrig ut. När man ser en bil som denan far nman som Rune Tobiasson, Bosse Brasta och Lillebror Nasenius lätt igenom huvudet. Rekord C  var en lika bra tävlignsbil, som populär familjbil på 60-talet.

Den var så läcker att det fick bli en bild till. Minns mina och brorsans Opel Rekord Caravaner, som synnerligen rymliga och snabba dragbilar.  Brorsans 69:a var värst,  riktigt hottad Rekord med fullracemotor som lätt åkte ifrån Porcharna i mitten av 80-tlaet.

VW Cabriolet är självskirven när VW historiska klubben visar upp sig. Den har var en fin representant dessa trevliga Cabbar som rymmer hela familjen (om den inte är alltför stor förstås...)  

"...Å när jag kom där in i esset så, svängde det inte som jag ville, så det blev en kullerbytta i spenaten"
Stig-Åke Fageström minns bataljerna i formel Vee  för 40 år sedan. Curre Johansson Per-Åke Beijersten ser också ut att komma ihåg episoderna med ett leende på läpparna.

BMW-Glas 1600 GT en nästan bortglömd, men mycket läcker GT-bil som BMW "ärvde" när man köpte upp Glas biltillverkning. Om du anar  lite av  BMW: 02 modell i denna bil tror vi inte du är helt fel ute...

Tillsammans med Classic Formula och Formel Vee Sverige tackar vi för årets Classic Motor Barkarby.
Vi kommer gärna  tillbaka!