Stopp och belägg!

Bromsarna är en högst viktig detalj på alla tävlingsbilar. Inte minst i en enhetsklass som Formula Vee, där alla har samma tekniska förutsättningar. Där är det de små detaljerna som gör skillnad. För att få perefekt ordning på de trumbromsar från VW 1300 vi är hänvisade till vände vi oss till mångåriga specialisterna Bil & Industribromsar på Tomtebogatan i Stockholm. Där har Lasse och Janne hjälp oss att anpassa alla VW-bitarna från VW Custom & Speedparts i Hyllinge, som är vår duktiga hovleverantör av VW delar till projektbilen.

Bil & Industribromsar på Tomtebogatan 11, är en klassisk adress för alla som vill ha ordning på sina bromsar. Janne Lundin och Lars Ehrnström har huserat på denna adress sedan 1974. Genom åren har man samlat på sig kunskap och erfarenhet som är oslagbar i branschen. Brosmar till äldre fordon och klassiska tävlingsbilar har blivit något av en specialitet med tiden.

Så här såg bromstrummorna ut som hörde till vår dolling Fvee. Lätt bedagade, men till synes ganska fräscha.

Bedagade, misnt sagt, var också bromsbackar och hjulcylindrar. Det här var inget att spara på för oss med ambitioner att åka fort på bana.

Vi började med att låta Janne och Lasse gå igenom bromsdelarna som följde med bilen. Skicket fick med beröm godkänt, slitaget på trummorna var knappt märkbart, men utförandet var inte det optimala för tuff racing. Detta var fina origonaltrummor från en VW typ 1 före 1957. Riktiga veteranprylar alltså. De låter vi gå vidare till någon hugad orignalrenoverare av de älrde Folkvagnarna.

Istället kontkatade vi vår trogna leverantör av nya VW delar, Custom och Speed Parts i Hyllinge. Där hjälpte oss Per Ericsson, som kan allt som är värt att veta om VW, att välja ut de optimala delarna inom ramen för Formula Vee reglementet.
Det innebär nya tysktillvekrade framtrummar från 58-65 års modell. De tar 40mm breda bromsbackar, vilekt är det maximala du kan ha på en Fvee racer.

Bak blev det på Pers rekommendation trummor fill en VW 1300 67, som är den sista årsmodellen med 5-bults håldelning för fäglarna.

Här syns de 40mm breda friktionsytorna tydligt på både de nya fram och baktrummorna.

Skillanden mellan de nyare trummorna och de äldre är uppenbar vid en direkt jämförelse.
Mne har du bara rätt utförande med 40mm bred friktionyta, åtminståne på frambromsarna, är det inga problem att renovera de gamla bromsrna. Så nytt eller renoverat är mångt och mycket en fråga om vad du har på hyllan.

Vi skaffade också nya bromssköldar till bakromsarna, för att få korrekt utförande på passningen mot de nya trummorna.
Även framsköldarna fick vi hälp att skaffa bättre begagnade av Formel Vee profilen Bosse Pettersson i Uppsala.
Dessa blästrades och lackades till samma finish som de fabriksnya sköldarna. Det är värt att lägga lite jobb även påbromssköldarnas finish, då en bra yta underlättar värmeavväxlingen från bromsarna.

Med tanke på hur hjulcylindrarna såg ut som följde med bilen, var det ingen tvekan om dessa skulle bytas ut mot nya.

VW Custom & Speedparts hade nya i rätt utförande på hyllan.

Även Janne och Lasse på Bil & Industribromsar kan plocka fram motsvarande bitar. Att få tag i rätt delar till en VW är en fröjd jämfört med många andra älrde bilar. (Och många nya också för den delen...)

Satsar du på att renovera de bromstrummor du redan har, hamnar de i denna bromsskivesvar som Lasse handerar med stor vana.

Det är ett riktigt precisionsarbete som utförs i de väl inbodda källarlokarena i Birkastan

Det är inte bara bromstrummorna det ställskrav på om bromsarna ska bli perfekta. En av hemligheterna med att få till bra bromsar på en tävlignsbil, är att välja rätt belägg för ämdamålet. Det finns en mängd olika kvaliteer att välja på. Alla med sina olika egenskaper.
Janne Lundin har gedigen erfarenhet av vad som funkar och inte funkar i dessa sammanhang. Vad han valde till vår bil?
Det får vara Jannes yrkeshemlighet...

När man väl vald ut belägg, ska de limmas på backarna. Det är en tidsödande process, när kvalitetskraven är högt ställda. Först ska beläggen ligga och dra åt sig speciallimmet som används, sedan ska de sättas i spänn och härdas på rätt sätt i ugn. För kort tid i limmet och dito i ugnen, så riskerar beläggen att släppa från bromsbacken. Inget man vill uppleva i 200 km/h i lsutet på Anderstorps långa flygraka... 

När allt är klart återstår bara en sista kontroll av backarnas inslipning mot trumman. Har man svarvat trummorna, krävs det att man väljer tjockare belägg och radialslipar in dessa efter trummans diameter. Något som många missar, med dålig bromsverkan, trots nya grejor som resulat. Det undviker man om man låter proffsen på Tomtebogatan ta hand om bromsarna!