Reglage, elsystem och allt annat som ska till för att göra en racerbil...

En exempeltext. För att ändra till din egen text, klicka på knappen med en penna på sig. Klicka på "X-knappen" för att ta bort.

Micke Juhlin svarvar till en axel att lagra pedalerna i. En smidig lätt och enkel konstruktion, som även kan göras justerbar för att passa förare av olika längd. Praktiskt! 

En första provmontering. Visst ser det smäckert ut?
Jodå, det ska till en kopplingspedal också.  

En fyrkantsprofile, en svarvad bussning och en fotplatta med en mutter fastsvetsad, svårare än så behöver det inte vara stt tillvekra en broms- eller kopplingspedal.

Det färdiga resultatet. Möjligheten att enkelt justera pedalplattans på pedalarmen gör det enkelt att få till en bra körställning, även när fler ska köra bilen.

Andy, knakcar till en ny instrumentbräda i aluminiumplåt. Först tillverkar han en mall efter den gamla brädan, sedan sgåar han till två träfiberskivor att ha som mall att knacka till brädan runt.

Så här snyggt får man då till kanterna. Sedan återstår bara att löda igen de små snitten hörnen och slipa det jämt.

Andy visar upp det färtgia resultatet. Snyggt, eller hur!?

Åsså prövar vi med några passande instrument. Dessa var original till bilen. Vi ska funktionsprova dem innan vi monterar dem. Flevisande instrument kan kosta mer än det smakar. De har ju trots allt legat i snart 30 år. 

Ett sfäriskt lager blir en bra lagring för rattstången. Så lite glapp som möjligt i alla leder gör skillnad för körkänslan.
Här syns också några av de vibrationsdämpare i gummi vi anänder för att montera instrumentbrädan. Dessa eliminerar vibrationer från bilen, som annars går hårt åt de elektriska instrumenten.  

Micke och Andy provar hur det kommer att se ut när det blir klart.

Växelspaksreglaget var vi tvungna att flytta på. I orignalposition var det omöjligt för en längre förare att smidigt komma åt.
För att sparal ite tid och tankemöda tog vi ett från en gammal March Formula 3, som låg och skräpade på "bra-att-ha-hyllan" .
Enkelt, stabild och funktionellt. 

Här ser vi växelstångens eleganta dragning med genomföring i ramänden. Att få växelreglaget innanför ramen minskar risken för att växellänkaget  skadas vid en avåkning.

Här ser vi hur växellänkaget ska anslutas till växelföraren på lådans gavel. Kvar att göra är en anordning för backspärrens funktion.

En liten försmak av hur det kommer att se ut. Här ska det nog gå bra att trivas under Fvee racen i sommar!