Midnattssolsrallyt 2011

2011 är kördes 6.e upplagan i modern tid av vårt mest kända och legendompsunna rally, Midnattssolsrallyt.
Mellan den 13-16 Juli var Västerås och sportyanläggnignen Rocklunda bas för Sveriges genom tiderna största rallytävling, i konkurrens med VM tävlingen Rally Sweden. Nytt för året var upplägget med en centralort som man återkommer till efter varje etapp, vilket man hämtat från just hur WRC lägger upp sina interantionella event. De tre tre olika etapperna i 2001 års rally, kördes i Bergslagen, Roslagen och Sörmland. När rallyekpagen återvände till Västerås Lördag eftermiddag hade man kört 1250 km, varav 170 km utslagsgviande specialsträckor.

Följ oss i ett gediget bildreportage genom förberdelserer, preparering och tävlingen ända till målrampen.

Vi börjar i vår egen verkstad, mitt i Birkastan i centrala Stoclholm, där vår röda tortjäanre och vinanrbil i 1000cc Cupen på bana levt ett tilbkadraget liv uppallad på pallbockar sedan totalsegern i 1000cc Cupen 2003. Åren går....

 

 

Bilen - Saab 96 1964. Vår trotjänare på racerbanorna sedan tidigt 90-tal. Efter närmare hundratlet race, som kröntes med totalsegern i RHK:s 1000 cc Cup 2003, får nu vår favorit-Saab en välförtjänt och välbehövlig renovering inför Midnattssolsrallyt. Samtidigt byter den skepnad från banracer till rallybil.

Ja då sätter vi igång! Benny Wallin kastade sig genast över motorrummet, där bådem otor och växellåda skulle ur för genomgång och för att underlätta plåtarbetet.

Några timmar såg det ut så här. förutom drivlinan, hade vi då demonterat kylare, delar av elssytem och bränslesystemet

Bilen som bruksrenoverades 1990 för racing, efter några decennier udner ett äppleträd, visar en del tecken på ofrivillig lättning av baskarossen. Opraktiskt ur flera perspektiv.

Ett av de främre, övre fjäderfästena såg ut så här. Inget man vill hoppa med över sörmländska länsmansryggar precis.
Dessutom satt nog inte hjulhuset exakt där det skulle, efter ett försök att köra igenom, istället för om, en Amazon på Mantorp Park...

Benny fortsatte med att demontera och rensa stora delar av inredningen, för att underlätta plåtreparationerna även här.

Kjell och Christian Löf kämpar med en motsträvig ratt, som suttit på plats i 21 år. Aluminium kan krypa fast rejält på en splinsad stålaxelm om det vill sig.

Tomt i kupén! Ratten sitter kvar i sin motsträviga protset. Vi får tilvlerka en liten rattavdragare, men det får bli ett problem för senare lösning.

Gott om plats. Med det mesta borta blir det lättare att både upptäcka och laga den rost som gömmer sig efter all år.

Vilken motor ska vi välja? Det finns ett par på lager. Här syns de två hetaste kandaterna. En moderat trimmad rallymotor på ca 65 hk med bra vridmoment och körbarhet. En betydligt vassare banracemotor på 87.6 hk. Men också med ett betydligt smalare register.
Det lutar åt att vi i Midnattssolsrallyt väljer rallymotorn. Den lite extremare XP-motorn sparar vi nog till Nürburgrings Nordlsinga ett kommande år.

Lastat och klart. Efter 8 års vila i garaget, fick bilen åter komma ut i dagsljuset. Visst der den förväntansfull ut uppe på flaket?

Nu lämnar vi garaget för färd mot Östgötametropolen Mjölby, där det proffsiga gägnet på på Bojo Utbildningar lovat ta sig an vårt projekt. Här är man specialister på att utbilda både gymnasieungdomar och brnaschens företag i avancerade skadereparatiioner.

Tommy Borg på Bojo inspekterar vår bil när den efter ett par timmar på lastbislflaket nått sin destination.
- Det här ska vi nog få ordning på säger Tommy på sin trygga östgötska. Vi tvivlar inte en sekund på det. 

Beviset för att man är synenrligen väl skickade att få stil på vår Saab hänger i taket hos Bojo. Ett annat Saabprojekt, som också såsmåningom ska uppstå som rallybil.

Hos Bojo ligger man inte på latsidan, snabbt stod bilen på en Car-O-Liner saxlyft och genomgång och demontering satte fart.

Läraren Mathias Roth visar hur man kopierar över rätt profil och kurvatur till de nya plåtarna när man lagar upp dörrarna, som hängt med sedan 1964.

Hos Bojo bedrvier man även vuxenutbildning. Här jobbar Göran Andersson och Micke Lindberg, som bägge utbidlar sig till bilplåtslagare med att byta botten och nedre dörrsida på en av våra dörrar. Av det vi såg av deras noggranhet och engagemang, törs vi lova att den bilskadeverkstad som anställer dessa  bägge killar, får duktiga yrkesmän, när de är klara med sin utbildning.

Även Anders Carlsson utbildar sig till skadereparatör, här avsynar han sitt arbete på en hårt åtgången framskärm till den blviande rally Saaben.

Att Anders kommit en bra bit på väg i sitt yrkeskunnande syn tydligt. Ni skulle sett i vilker skick denna skärm var när den anlände till Bojo. Rejält tillknycklad och en del rost och rikligt med gammalt spackel gjorde skärmen till ett bra övningsobjekt. Resultatet ser lovande ut, eller hur?

En av de två gymnaieelever som jobbar med Saaben är Jimmy Eriksson, som går årskurs 2 i bilskadeteknik.
Här demonterar Jimmy framfjädrarna för att att påbörja reparationen av de inte helt friska övre fjäderfästena. 

Jimmy konstaterar att det behöver bytas en del plåt, efter att skurit bort det gamla fästet. Gamla lagningar "plåt på plåt" har givit rosten bra fäste. Nu blir det rejälare gjort!

Bakskärmarnas övre infästning i karossen är ett klassiskt rostställe på äldre Saabar. Så även på vår trotjänare. Nu var inte rostbubblorna så illavarslande som vi först trodde. Utan en rejäl nedslipning och förtenning återställer plåten i ursprungligt skick.

Även huven var i behov av riktning. Riktigt hantverk minimerar behovet av spacke. Så jobbar prroffs!

Bucklig runt om ? Ja, så illa var det nära på. Ett 15-tal intensiva år på racerbanorna, har satt sina spår i de täta rejsen.
Även om man sällas knuffas i historisk racing, kan det bli lite trångt mellan bilarna ibland...
Jimmy riktar en bakskärm, som bär tydliga spår av närkontakt med både BMC Cooper och Saab Sport :-) 

 

null

För att det inte ska råda några tvivel....

null

null

null

Prolog med årets Fordon en SAAB 96 1965, med tre förgasare!

null

null

null

null

null

Vår bil från 2008 års Midnattssol, Göran Dahléns SAAB 93F, parkerad i vår depå för att hedra SBF 75 år.

null

null