Midnattssolsrallyt 2007

Vi inleder med några bilder på vårt rallyekipage. En Saab 93F från 1960. Den första Saaben med rättvända dörrar.

Fastän de äkta Saab 93 fantasterna anser snarare att det var den första Saaben med felvända dörrar.

Bara ca 600 exemplar byggdes av denna ovanliga mellanmodell, innan Saab 96 tog över senare under 60-talets första år.

Saab 93 är för övrigt den enda bil som slagit Ferrari i Midnattssolsrallyt. Det skedde 1959, då Erik Carlsson och Carl-Mangus Skogh dubbelsegrade före John Qvarnström i en fantastiskt fin Ferrari 250 GT, tillhörande Tore Bjurströms legendariska och framgågnrika Ferrari Svezia. 

Kanske det är just därför Tony valde Saab för sin rallydebut?

Redo för rally!

Tony och Bosse vid den Saab 93F från 1960 som de ska köra i årets Midnattssolsrally.

Från Ferrari till Saab.

Tony provsitter sin blivande rallybil för fösta gången.
Nog ser han ut att trivas även bakom ratten på Trollhättans stolthet?

Fighting face!

Den här synen ville konkurrenterna inte se i backspegeln på 60-talets rallyvägar. Ändå fick de vänja sig vid synen, då Saab var bilen som alla försökte slå.

Kontoret.

Så här såg arbetsplatsen ut för 60-talets rallyförare.
Nu ska Tony och Bosse pröva på hur Carl-Magnus Skogh och Erik Carlsson hade det bakom ratten.

Kartläsarens bästa vän!
En klassisk Halda Tripmaster, den är välbekant för alla kartläsare som åkte rally och OT på 50 och 60-talet.

Ska bli spännande att se om våra racingrävar lyckas lära sig den, för dem ovana, utrusntningen

Anders, vår yngsta tävlingsmekaniker, byter till nya motorkuddar på motorn inför tävlingen.

Något han gjorde helt på egen hand.
Återväxten i branschen får anses betryggande.

2