Vi hämtar hem vår Formel Vee

Vi hade letat ett tag efter ett lämpligt projekt för att renovera som artikelserie i Classic Motor Magasin. En dag ringde det på mobilen och en danskspråkig röst undrade om vi möjligen var intresserade av en Dolling som hade körts av Sven-Olov "Esso" Gunnarsson när det begav sig. Det var så det hela bärjade... 

Projektet:
Formel Vee till Sverige
Resan:
Söderut, men hur långt?
Dragbilen: 
Supersnål miljödiesel VW Golf Variant TDI BlueMotion

Dags för avfärd en tidig augustimorgon 2010. Från vänster Kjell, mångårig husmekaniker i teamet. I mitten Bosse, projektledare och så småningom förare. Till höger Anders, ung racingentusiast och pådrivare, som fick allt att hända.

På väg söderut på gamla Riksettan/E4:an. Klassiska motelelt Vida Vättern skymtar förbi. Vägarna var roligare förr. Rastställena charmigare och personligare.

Kaffepaus. Även i en snål och bekväm VW Golf BlueMotion kan man drabbas av kaffesuget. En paus längs vägen botar koffeinbehovet.

Milen rullar snabbt undan  och dagen går mot kväll...

Ny dag och nytt resmål. I väntan på färjan börjar vi piggna till.

Kristian Luuk hade sagt:
Vart är vi på väg?
En sen och förstärkt frukost med pölse kanske ger en ledtråd om målet för resan?

Om inte annat kanske Golfens inbyggda navigator gör det? Eller kanske inte...

Så var vi framme vid resmålet. Den gamla NATO-flygbasen Grønholt, som numera huser det Danska kungahuset flygplan.
Det var också just här som Dansk historisk racing såg dagens ljus.  Taxibanorna erbjöd ju till och med möjligheter till lite körning. I denna anrika miljö huserar Kai Madsen, mångårig förgrundsfigur i dansk formelvagnsracing,

Kai som har en spännande samling formelbilar av olika valörer, har mestadels ägnat sig åt Formel Ford, där han varit dansk agent för flera av de brittiska tillverkarna, men han har också hunnit samla på sig ett antal trevliga äldre Formel Vee racers.

Just det exemplar vi bestämt oss för att köpa, en Dolling Fvee av 67 års modell,  har en unik svensk historia som "fabriskbil" åt BP-teamet och Svenska Volkswagen säsongen 1967, då den kördes av "Esso" Gunnarsson i regi av BP-mannen och Porsche mekanikern  Willy Dolling.

När alla delar var lastade och klara, återstod det bara att göra upp affären.  Kai lämnar över ratten till Bosse som nu ser fram emot att förvalta ett stycke intressant svensk racinghistoria, som nu återbördas till hemlandet. 

Ett tillfälle som detta måste naturligtvis firas! Vad passar då bättre än en god middag i trevlig miljö. Gyllene Uttern har blivit en favorit längs vägen genom åren. Snabbmatshaken med den gula måsen  lämnar vi gärna till någon annan. God mat, trevlig miljö och utmärkt servcie känns viktigare för oss.

Mätta och belåtna lämnar vi Svergies första riktiga hotell och krog för bilisten, grundat redan på 30-talet.
Vår VW Golf Variant Bluemotion  tar oss bekvämt och synnerlligen bränsnlesnålt den sista biten hem till Stockholm

Inte så långt ifrån Gyllene Uttern ligger ett slott, betydligt äldre än 30-talets Gyllene Uttern.
Brahehus byggdes av Per Brahe 1637 och är väl ett av vägsfararnas mest kända landmärken längs dagens E4.
Sitt nuvarande utseende fick Riksdrotten Brahes borg 1708, då det eldhärgades... De hårda åren efter stora nordiska kriget rymde inte några möjligheter att återuppygga det lilla, men ståtliga slottet och så småningom förföll det alltmer.

Äntligen Hemma lär det finnas ett hemmafixar program på TV som heter. För vår del handlar det snarare om att vara tillbaka hos Micke Juhlin på StarCar och lasta av vår Formel Vee racer.  Renoveringen av denna gör nog att TV:s hemmafixarprogram kommrr att vara oss fortsatt främmande ett bra tag framöver. Men vad gör det, gamla racerbilar är ju betydligt roligare än tapeter, gipsplattor och köksluckor!