Midnattssolsrallyt 2010

2010 var det dags för ny bil och ny kartläsare. I varje fall var det planen inför årets rally. Vi fick ett generöst erbjudande om att köra en av rallysportens stora ikoner, bredvid Saab, nämligen Porsche. En 912 som var den fyrcylindriga varianten av sitt mer kända storsyskon 911. 912:an i Gr 1 utförande (motsvarande dagens Gr N) var ganska vanlig i de Svenska rallyskogarna, andra halvan av 60-talet.  Förare som Åke "Bryggarn" andersson, Jerry Larsson och Mats Oscarson var några av de som skörde framgångar med denna Porschemodell. Med en så exklusiv och klassisk Porsche, kändes det bra att ha Benny Wallin, från Bilproff.se i högerstolen. Benny gick nämligen redan 1965 en certifieringskurs hos Svenska Volkswagen för att bli aktoriserad Porsche 912/911 mekaniker och var mekaniker åt  nämnde Mts Oscarsson när det begav sig. Alltid skönt när man vet att kartläsaren är bekant med både bil och verkyg! 

Det var så planen var. Men som en Amerkansk General i Marinkåren lär ha sagt. "Ännu har jag inte sett en enda plan som överlevt sin första kontakt med verkligheten" Inte heller vår plan överlevde, i finanskrisens spår, detta års rally. Istället för att genomföra rallyt med en för tight budget valde vi, inte utan vånda,  att stå över 2010. Istället bistod vi arrangören med att vara värd/guide för utländsk media som bevakade Midnattssolsrallyt, som nu är känt långt utanför Sveriges gränser.  Vi passade ocskå på, att vår vana trogen, fotodokumentera rallyt som i år i stort sett bibehöll 2009 års sträckning, men med målet förlagt till Västerås.

Det var så här det var tänkt att se ut för oss i 2010 Midnattssolsrally.
Håll med om att det ser trevligt ut!

Frank Högman, tidigare flitig Porsche och Midgetåkare i historisk racing ställde upp med tävlingens äldsta bil, en HRG från 1948.
Samma modell som Sveriges första Formel 1 flrare, Joakim Bonnier begick sin tävlingsdebut med på Skarpnäck när det begav sig.

 

Sibylla Gustavsson och Lasse Björk bjuder alltid publiken på stor show, med sin härligt utrustade Saab 96, där inga 60-tals attribyt saknas. Besättnings klädsel är lika kompromisslöst sextiotal den också.

Volvo PV är tillsammans med Saab 96 och VW "Bagge", de bilar som de flesta förknippar med Svensjk rallystport à la 60-tal.
Här ett härlgit tidsenligt ekipage med äkta paret Conny och Larina Larsson från Eksjö.

Ovanlig rallybil som kommit tillbaka. Lars-Göran Frid rattar en Skoda 110R Coupe. Idag tillhör Skoda vinnarbilarna i WRC S2000 klass, men med John Haugland bakom ratten i fabriksbilarna var man en vinnare även på 60-70 talet. Speciellt på asfalt.

Mercedes 300SL förknippas kanker mer med Le Mans och Carrera Pan Americana. Lars-Erik Larsson är en flitig deltagare i Midnattssoslrallyt osm ser till att vi får njuta av denna sportvagnslegend, även på våra breddgrader.

Ford 15 M RS är inte heller någon vanlig rallybil, men stilen känns 100% rätt. Staffan och Stefan Jansson försvara the blue ovals heder i regularityklassen.

Regualrityklassen på fler sällsynta rallybilar. Här Claudio Menchini i en Alfa Romeo Alfetta 1.8 i den snygga "Le-Mans blå" färgen

Tuffaste regualritybilen? I lAllan Mans teamförger rött och guld såg denna Escort mer än potent ut.
Tom och Renée Nordlie hade fångat den tidstypiska stilen perfekt.

Världen mest kända  Saab spekulant? Vladimir Antoinov är ttne bara intresserad av att köpa Saab, han tävlar också med Saab, här i en replika av fabriken Turbo 99:or från  sent 70.tal. I högerstålen satt proffskartläsaren Densi Giraudet.

Antonas teamchef heter Jörgen Trued och rattade själv systerbilen, en replika på Stig blomqvists 99 turbo från samma tid.
Bosse Jansson lotsade Jörgen ända till målet i Västerås. Dit bägge teamets bilar till slut tog sig. men itne helt utan vedermödor...

Mellan regularityekipgen som tävlar i precisionskörning med sina härlgia bilar av högst varierande typ och årgång, han vi med en stärkande kopp kaffe i det gröna, innan det var dags för de riktiga fartmatadorerna i "fullfartsklassen"

Brittiska rallyföraren Geoff Bell hade svenskt i kartläsarstolen i sin Ford Escort BDA, genom Miriam Walfridsson, som tillvardags läser noter åt Ramon Carlsson i rally-SM 

Bröderna Thelin från Smålandsstenar, deltog med en riktigt sällsynt rallyklassiker på våra breddgrader, en Fiat 132 Abarth, av den typ som bl.a. Marku Alén var frmagångsrik i.

Vauxhall Chevette är en annan, för oss ovanlig rallyracer, som bland annat kördes av Pentti Airikalla när det begav sig.
Idag rattas den av västgöten Roland Karlsson. 

Lancia Stratos, 70-talets första riktiga specialare, har vi inte sett tävla i Svergie sedan 1976 i Svenska Rallyt. Då fick den rejält med pisk av två Saab V4:or körda av Per och Stig i just den ordningen över mållinjen i Karlstad.

Den flerfaldige segraren av den moderna upplagan av Midnattssolsrallyt, Tony "roten" Janssson har god faert i sin Ford Escort TC MK1.

Kurt Nensén, från Gnesta är ett aktat namn hos de som for fram i rallyskogarna under 70-talet och tidiga 90-talet.
Då som nu i en Saab V4. Fortfarande sitter takterna i!

Denna snygga Ford Escort RS2000 rattades av Hlge Kjernhus, med Svein Petter Silseth i högerstolen.
Ja, rätt gissat de kommer från Norge.

Kändistätt. Skådespelaren Mikael Persbrandt deltagande har gjort mycket till för rallyts popularitet, långt utanför motorsportkretsar.

Så här ser hon ut rallybruden Miariam Walfridsson, här tillsamman med Geoff Bell som hon framgågnsrikt lotsade genom det svenska sommarlandskapet, som kännetecknar Midnattssolsrallyt.

Vårt eget rallyekipage från Midnattssolsrallyt 2007 och 2008 fanns att beskåda vid uppehållet i Arboga, där bilens Ägare Göran Dahlén är näringslivschef, som förstår även den kommersiella nyttan av att få ett pulikevenamng av denna dignitet till staden.  

Saabåkaren Per-Arne Sjöstedt med sonen som kartläsare tar igen sig under lucnhuppehållet.

Finalsträcka och målgång skedde i år mitt i centrala Västerås, en tillställnign som lockade uppskattningsvis över 10.000 besökare.

Inte bara rallydeltagarna kör gamla fina bilar, det gör även många av åskådarna.

Tony Ring gasar för allt vad 2-takts Saaben tål på den avslutande specialsträckan.

Gunnar fredriksson är en annan av landets riktigt snabba V4 åkare. Utmanade sina konkurrenter i betydligt potentare rallyjärn på varje sträcka under rallyt. En riktig friskus tycker publiken. Och visst är det så här man helst vill se en rally V4:a, Torreadorröd, USA-front och ett par Bosch 180 knick i nosen?

Från Carrea Cup till Midnattssolsrallayt. Bilhandlarne Mats Myrsell fick på den avlsutande specialsträckan inne i Västerås, nytta av alla varven på racerbanorna runtom i landet.

En världsmästare på väg mot mål. Björn Waldegård i sin Escort RS1800

Och så här ser han ut efter välförättat värv, Björn Waldegård, vår första världsmästare i rally 1979.

Totalsegraren 2010, Kenneth Bäcklund med kartlkäsaren Bengt-Arne Gustafsson bjuder publiken på lite bredsladdar i de sista kurvarna innan slutmålet

Ett lyckat rally msåte givetvis firas! Tony Rings bjöd in till lite avspänt minger och barhäng innan den officiella rallybanketten.

Champagnen står på kylning. Ett riktigt rally avslutas jsälvklart med en riktig bankett, så även midnattssolsrallyt

I ett absolut fullsatt kongresscetner i centrala Vsäterås samlades alla förare, kartläsare, mekaniker, fruar och flickvänner, arrangöer och funktionärer. En och annan mediakändis sågs också i vimlet.

En god buffé lockade alla som tillbrignat dagarna tre på dammiga rallyvägar, på solvärmda serviceplatser, eller längs fasrtsträckorna,

Alla väntade de med förväntan på prisutdelningen

Regularityklassens segrare Uno Dahl och Bertil Trued var med all rätt mycket nöjda med sin prestation

Minst lika glada var rallyts totalsegare Kenneth Bäcklund med kartläsaren Karl-Arne Gustrafsson. Även om Kenneth vunnit ller SM medaljer i Rally än vad han kan räkna till, är det för varje Svensk rallyförare, något alldeles extra att få segra i Svensk bilsports mest prestigefyllda rally genom tiderna.

Sjönheten och odjuret? Nja, men i varje fall framgångsrika kartläsaren Miriam Walfridsson och brottnignsvärldsmästaren Frank Anderrson

Efter att maten var slut och priserna delats ut, var det musik och dans till långt in på småtimmarna.
Midnattssolsrallyt 2010 blev ett minst lika trevligt och lyckat evenemang som tidigare år.
2011 står vi definitivt på startlinjen igen. Denna gång med vår beprövade Gr 2 trimmade Saab 96 från 1964.