Växellåda - Renovering och anpassning för Formel Vee

Många glömmer växellådans betydelse för bilens prestanda när man renoverar en ädlre tävlingsbil. Så även i Formel Vee. Vi ville dock vara säkra på att ha rätt grejor o rätt skick för att få en snabb och problemfri Formel Vee racer. Hans Landelius på Piece Performance i Södertälje är en av de få som har specialverktygen kvar för att renovera dessa, i grunden enkla, men ändå lite pseciella växellådor. Hans fik gå igneom vår växellåda från grunden, mäta upp alla lager och spel, optimera dessa för att få en så lättgående växellåda som möjligt. Extra viktigt när det osm i Formel Vee handlar om tämligen moderata motoreffekter.
Sjävklart ädnrades växellådans rotationsriktning genom att kronhjulet flyttades till motsatt sida av pinjongen, jämfört med en VW Typ 1. Dessutom anpassades också drevningen på 3:ans växel för motorkaraktär och körstil, så långt som de strikta reglerna nu medger.

Vi hälsar på hos VW oraklet Hans Landelius och hand firma Piece Performance i Södertälje.
Redan skylten på väg in skvallrar om vad det är för bilar som gäller här.

Hans tog genast hand om vår begagnade VW låda. Här demonterar han innanmätet i det aluminium-magnesium växellådhus som även används i andra Formelvagnklasser, på sin tid även ända uppi Formel 1.

Med drevsatsen ute ur växellådshuset är det bara att börja plocka isär, mäta och kontrollera eventuellt slitage.
Vår låda visade mycket ringa tecken på slitage. "-De här lådorna håller utan problem om inte någon glad gör det självare lyckats blanda ihop korten vid montering, eller om man trimmar till mycket höga effekter" säger Hans. De 70-75 HK vi rör oss med i Formel Vee klarar lådan av utan några bekymmer.

En del moment som t.ex. att pressa loss vissa lager och drev kräver en hydraulpress för att inte ha sönder grejorna.
En grundlig översyn och renovering kräver också en del specialverktyg som ganska få VW mekaniker förfogar över numera.
Hans Landelius är ne av de få som renoverar VW lådor idag. 

För att klara renoveringar av såväl växellådor, motorer och andra VW komponenter, krävs ett välfyllt och välsorterat reservdelslager.
Hos Piece Performance finns det mesta...

Att dreva rätt är A/O i all racing, så även i Formel Vee. Så här många drev är det dock inte att hålla reda på...
Slutväxel, 1:an och 2:an är samma för alla. För 3:an finns det tre olika utväxlingar att välja mellan och för 4:an två.  Vi har valt att pröva med den lägsta tillgängliga 1:32 utväxlingen på 3:an, för att få bra acceleration ut ur kurvorna. Återstår att se om steget till 4:an blir hanterbart, eller om vi tappar för mycket varv där på toppen?

För att 1:32 drevet skulle passa axeln i vår låda, fick splinsen stickas av några tiondelar i svarven.

Ett annat val man har att göra när man sätter ihop en Formel Vee växellåda, är om man ska köra med de korta, tidigare drivaxlarna, eller de senare som är något längre. Vi valde det längre utförandet för att slippa ha så tjocka spacers mellan fälg och bromstrumma för att uppnå den maximala spårvidden. Det medförde i och för sig andra, men lösbara problem, när bakvagnen skulle på plats i chassiet.

Många kör med delbara eftermarknadsdasmasker på drivaxlarna. Något som Hans inte rekommenderar för vår Fvee, då dessa har svårt att hålla tätt och fett vill man ju inte ha flygandes runt på racerbanan. Här visar Hans oss hur man kan montera damasker av odelat utförande, utan att behöva demontera drivaxelrören från bilen. Vänd ut&in, värme och lite tunnflytande olja är melodin för att få dessa lätt motsträviga damasker att komma på plats.

En startmotor msåte man också ha. Det finns olika utförande, både 6 och 16 volt. Tänka bara på att svägnhjulet måste vara avsett den typ av startmotor du använder, då antalet kuggar skiljer. Dessutom är startmotorn lagrad med en bussing i växellådshuset som är olika beroende på startmotorns utförande. Här provar Landelius att vår startmotor fungerar som den ska i lådan.

En nöjd Hans Landelius visar upp vår nyrenoverade växellåda, klar för leverans. Med kronhjulet flyttat för att få lådan att snurra åt rätt håll i en Formel Vee, treans drev anpassat till vår bil och våra banor, samt alla spel generöst satta för att allt ska snurra lätt, utan onödiga effektförluster är det en låda vi kommer att kunna köra med länge utan problem.

Äntligen hemma! 
Nu återstår bara att passa in den prydliga växellådan i chassiet.