Projekt: Dolling Formel Vee 1300 från 1967

Formel Vee - Kort historik
Historien om Formel Vee inleddes redan 1959 i USA, där de VW baserade små enkla, racerbilarna snabbt blev mycket populära. Till Europa och Sverige kom klassen i mitten av 60-talet. Klassen var på sin tid världens största racingklass. Sverige blev en av de tongivande nationerna i Formel Vee. Framförallt genom VW PR man och Porsche ansvarige i Svarige, Leif Hansens instaster. En annan tidig Formel Vee piojär var Per Cewrien, då chefredaktör för en av de då tongivande motortidningarna  och dessutom högst delaktig i tillkomsten av RPB:s: Formel Vee bilar. I Sverige byggdes t under klassens storhetstid, åren 1966 till 1972, uppemot 400 Formel Vee bilar av både hembyggare och mer proffesionella tillverkare som RPB, Hansen och Dolling. Alla tre tillhörde toppvagnarna i Formel Vee och Jens Hansen i Båstad, fick till och med se sina vagnar bli Europamsätare både 1972 och 1973 genom Tommy Brorsson och Keke Rosberg, sedemera världsmästare i Formel 1.

Dolling Formula Vee 
Willy Dolling, erkänt duktig Porschemekaniker åt bl.a. CeGe "Sveriges Bilradio" Hammarlund, jobbade för Svenska Volkswagen. Han var med och monterade de första exemplaren av de Amerikanska Formel Vee bilarna som kom till VW i Södertälje 1965. Han fattade tycke för klassen, men var inte överdrivet imponerad av de USA-konstruerade bilarna.  Redan till första riktiga säsongen, 1966 tog han fram en egen konstruktion, som visade sig mycket framgångsrik. Dollings bilar kännetecknades av de var betydligt lägre byggda än konkurrenterna. Dollings ide var att låg tyngdpunkt och lågt luftmotstånd var extra viktigt på dessa bilar med förhållandevis svaga motorer. Totalt byggdes under de intensiva åren 66-67 tre olika modeller i några varianter. Willy Dolling byggde själv ett antal bilar i sin verkstad i Stockholm, främst för VW/BP teamets egna förare. I Burträsk tog RPB hand om serieproduktionen av kundbilar. Enligt uppgift byggdes totalt drygt ett 50-tal bilar av Dollings konstruktion. Bara en handfull av dessa var av den mer avancerade 1967 års modell.
Dollingbilar kördes under dessa år av bl.a. Esso Gunnarsson, Curre Johansson, Leif Hansen, Ove Fundin, Barbara Johansson, Sune Ohlsson, med flera.

Projektet:
Under Formel Vee fliken kommer du att kunna följa lite olka nedslag bakom kulisserna i renoveringsarbetet med vår Dolling Formula Vee från1967. En milstolpe i den tidiga Svenska Formel Vee epoken, körd av den kände MC- och racerföraren Esso Gunnarsson som "fabriksbil" Svenska Volkswagen i BP Racing Club:s gul/gröna  färger säsongen 1967.
Renoveringen genomförs  i samarbete med Classic Motor, Profog AB, StarCar,  Piece Performance, Verktygsboden, Ferrita, Bilproffs.se, med flera.
Följ det spännande projektet i Classic Motor Magasin!

 

 

 

Första testkörningen? En halvfärdig Dolling provkörs på Svenska Volkswagens då nybyggda anäggning invid E4:an i Södertälje.
Vi kan inte ta gift på det, men troligtvis är det vår bil som provkörs här.
Foto: Per Cewrien 

Esso Gunnarrsson i full karriär på Dalsland Ring 1967. Till sommaren hoppas vi att det åter ska se ut så här stiligt ut på banorna.
Foto: Per Cewrien

BP Racing Club samlat inför start på Dalsland Ring 1967. I förgrunden "Curre" Johansson, bakom honom "Esso Gunnarsson.
Därefter skymtar Formel Vee promotorn Leif Hansens slivergrå Dolling.
Foto: Per Cewrien