Röforsloppet - 75 år

1935 körde man backtävling i den 930 meter långa grusbacken i  Röfors utanför Arboga för första gången. Sedan dess har man med uppehåll för åren under andra världskriget och under 70-talets energikris tävlat i backen varje år, vissa år till och med två gånger. Det gör att man i år, 2011 firar jubileum med den 75:e tävlingen sedan starten 1935. Det gör Röforsloppet till landets äldsta och mest traditionsrika biltävling och samtidigt en av de äldsta MC-tävlignarna.
Detta jubileumsår hade man de historiska tävlingsbilarna som huvudattraktion i backen. Med facit ihand ett helt riktigt val, för så mycket publik har man inte sett i backen på flera år. Jubileumet tjuvstartade redan under fredagen med uställning, intervjuer och paradkörning i Arboga gamla stadskärna, med stora torget, com samlingspunkt för ett stort antal nyfikna och itnresserade besökare.
Kika gärna i galleriet på våra bilder från Fredagen på torget och lördagen i backen. 

Dags att backa ur garaget och bege sig till Arboga...

...Närmare bestämt till Stora Torget och ansluta till de andra klenoderna som visas upp torget till bland annat cafébesökarnas nöje.

Så var vi på plats på torget med en fin Lotus 18 formula Junior med backrekort från 1961 som närmasta granne.

Månne restauratören själv spm åker ståndsmässigt till sin restaurant Ågården?

En A-Ford racer kan se så här tuff ut från förarplats.

Tävlingsbilar på rad. Närmast kameran Lars-Göran Fridhs ovnaliga Skoca 110 Coupé.

Erik Berge, racerlegend med 10 SM-guld intervjuas av Röforsloppets nästan lika legendatiska speaker, "Klipp-Olle"

Polkagriskkugnen Axel Madsen från Gärnna bjuder publiken runt torget på show med sin BMVee Formula Vee.

 

Formskön bakdel. Bilen är en Jaguar Mk II....

... som renoverats och tävlas av Johan Solman, som passande nog driver firman Jagparts, specialsiter på just äldre  jaguarer.

Bugatti är knappast en vanlig syn i Arbogas smala gränder. Men Per-Olov Håkansson ser till att Arboga borna får njuta av ljudet och synen av en bilvärlden främsta ikoner genom historien. Per-Olovs bil är en Typ 51, vilket innebär att det är en av märkets framgågnrika GP-bialr från det tidiga 30-talet. Föregångare till dagens F1 bilar alltså. 

Austin-Healey 3000 MKIII works replica, ansågs av flertalet av besökarna vara den kansek vackraste bilen på torget.
En bil av denna modell kördes framgågnrikt av bl.a. Erik Carlsson "På takets" fru Pat Moss-Calrsson, innan hon gick över till Saab.
Detta exemplar ägas och tävlas av Svenska Bilsportförbudnets ordförande Kåge Schild, som alltså lever som han lär.

Mycket folk på torget var det under hela Fredagseftermiddagen. I förgrudnen Peter Kumlins chamriga Austin A35.
Populärt kallad "Köttbulen".  Kanske inte så svårt att gissa varför?

Flerfaldige Europamästaren i historisk racing, Bengt "Wicke" Winqvist fanns på palts på torget med sin fint renoverade Mercedes-Benz 220 SE, en inte helt vanlig tävlingsbil. 

Glenn Billqvist låter sin Riley TT Sprite sträcka ut på uppvinsignslingan i Arbogas gamla stadskärna.

...och så här ser motorn ut i Glenns Riely frå n1935. Ett konstverk, eller hur?

Kanske inte ett kosntverk, men nog är den lite konstig i varje fall? Claes Johansson husbuss från tidigt 60-tal, baserad på en i sammanhanget så ovädnad bil, som Saab 96. Mågna trodde smare det var en husvagn på rymmen från husse.. Visst kan man ge dem lite rätt i det trots allt?

Ingvar Malm bjöd också Arbogaborna på en vacker syn, när han defilerade runt stadskärnan med sin Elva Formula Junior, från den tid när en riktig racerbil skulle ha mtorn framför föraren.

Full speed ahead! Johnyy Karlsson ger järnet när han rudnar ett gathörn med sin Ford A racer.

Tillbka i den improviserade depån på Stora Torget, var det flera som ville studera de vackra racerbilarna från tiden före andra världskriget lite närmare.

Ung dam i gammal bil. Michaela Månlycke rattade pappa Åke Axelssons Lotus 18. Förra gågnen bilen kördes i arboga var för exzkt 50 år sedan. Då hette chauffören Bosse Ljungdeldt. Kanske mest känd som "Kugnens Kurir".

"Vi parkerar väl här på torget och tar en fika?" Så sa kanske Ingvar Malm när han bakcade in sin Elva Formula Junior framöfr Konditori Saga till racerförarjollegan Frank Högman i sin Effyh Midgetracer som parkerade strax intill.

Vi avrundar vår sejour runt torget med en bild på Rally-Harry Bengtssons vinnarbil från Midnattssoslrallyt 1956.
Bilen som idag återfinns i Tidö Slotts samlingar tilldrog sig berättigat intresse som synes. 

På Lördagsmorgonen startade allvaret i backen.

Först ut i backen var som sig bör Hans Andersson i sin MG TC från 1947. Hans far "Kungsörs-Nisse" var den som tog initiativet till det första Röfrosloppet 1935!

En läcker 30-tals racer, baserad på en A-Ford Roadster försedd med sidventils V8 körde Johnny Karlsson.
Bilen byggdes av framlidne Sven Rådström, legendarisk  Fordspecialist.

Glenn Billqvist körde som alltid sin Riley Sprite TT, en bil som passar lika bra i Röfors som på Goodwood.

Sveriges Mr Bugatti, Per-Olov Håkansson redo att attakera den 930 meter långa backen.

Per-Olov  i sin linjesköna Bugatti Typ 51 väntar på att startern ska hissa flaggan. Den över 70 år gamla GP-racern har prestanda som mer än väl räcker till för backen.  

En svenskbyggd  500cc Midgetracer, Bilen med det vackra namnet Silverfågel byggdes i ett exemplar. Föraren heter Christer Larsson 

Frank Högman kör sin Effyh-Jap med en stil som vittnar om maximum attack. Effyh var också den en Svensk, mycket framgångsrik  konstruktion från de bröderna Jönsson i Malmö. Här handlade det till och med om en serieproduktion, om dock i förhållandevis blygsam skala.

Brittiska Cooper satte ofta snabba Norton 500cc maskiner i sina bilar. Per Hågeman är alltid snabb i sin "halvpanna" Underlaget spelar som synes ingen roll.

Garanterat ovanlig bil i Röforsbacken. Ingvar Malms klassiskt vackra Elva 100 Formula Junior förnöjde publiken längs backen.

50 år efter sitt första besök i Röforsbacken, var den Lotus 18 tillbaka, som 1961 satte backrekord med "Kungens kurir", det vill säga Bosse Ljungfeldt bakom ratten. Nu exakt 50 år senare hette föraren Michaela Månlycke, som körde originalbilen som nu renoverats av  Åke Axelsson.

Även Formula Vee har tävlat i backen när det begav sig. Johan Lund imponerade på publiken med en frisk satsning uppför backen med sin RPB från 1967.

En annan Formel Vee kämpe som varit med ända sedan dessa bilar var nya är Axel Madsen, från polkagrisstaden Gränna.
Vad Axel gör när han inte kör racerbil? Tillverkar polkagrisar så klart!

Axels BMVee från 1970 har Axel tävlat med sedan bilen var ny 1970 och så gör han fortfarande 41 år senare...

Även Bilsportförbundets styrelseledamot Hans Hillebrink hör till de som tävlat länge och framgångsrikt i Formel Vee. Här på väg till start med sin Österrikiska Kaimann Fvee

Rally-harry Bengtssons VW 1200 från 1956,  är en exakt replika på Rally-Harrys vinnarbil i Midnattssolsrallyt 1956 fick vi äran att köra denna vid Röfors jubielum när Rally-Harry själv tyvärr fick förhinder. Att det är en -exakt- replika kan vi vara säkra på. Rally-Harry byggde den själv redan för många år sedan. Numera finns bilen att beskåda hos Tidö Slotts samlingar.  

Foto Pierre Skytt

Göran Dahlén fick också prova på något annat än Saab. För Görans del var det debut i den Austin A35 som annars tävlar i 1000cc Cupen på bana med ägaren Peter Kumling i förarstolen.

Lennart Henjer var pilsanbb i backen med sin Alfa Romeo Giulietta Sprint Veloce från 1961. Mågan nyare och starkare ekipage fick ge sig för rattvirtousen Henjer. 

Travel in style - Det gjorde Johan Solman i sin Jaguar MKII, en bil som hade lite svårt att få fäste för alla hästarna i den raka 6:an.
Men en populär bil i backen var den tjusiga Jaggan.

En som satsade allt vad tygen häll var Ola Stokka i sin Volvo PV 544 sport. Det gick på tvären nästan hela vägen uppför backen som synes 

Karl-Bertil Ling ville inte vara sämre, han laddade minst lika friskt som Stokka med sin sällsynta rallybil, en Opel Rekord Coupe med rak 6:a. En bil som måste köras på tvären för att gå fort enligt ägaren och han bör ju veta!

En våra mest framgågnrika förare i historisk racing är Bengt "Wicke" Winqvist med flera EM-guld i historisk racing.
Nu har han köpt tillbaka och renvoerat en av sina gamla tävlingsbilar, en Mercedes 220 SE från1965.
En given publikfavorit, även om Wicke själv tyckte den tunga Mercan var för motorsvag uppför backen.

En som däremot  inte hade för motorsvag bil var Kåge Schildt, Svenska Bilsportförbudnets ordförande. Hans fint renvoerade Austin Healey MkIII wroks rally replica ansågs av många dessutom vara den finaste bilen i Röforsbacken detta jubileumsår. Vi säger inte emot!

 

Porsche 911 har genom  åren varit en populär och snabb bil i Röforsloppet. Lennart Larsson körde denna klassiska skönhet.

Nä nu är det dags för lite mat i magen. Man kan ju inte bara köra racerbil hela dagen, säger Formel Vee åkaren Johan Lund, medan han väntar på en nygrillad hamburgare, serverad av SMK Arbogas glada funktionärer.

Sveniges, kanske världens snabbaste 86 åring? Erik Berger är still goin strong med 10 SM gudl på bana i bagatet.

Erik vassa Ford Escort BDG hade svårt att få fäste med de breda racingdäcken i backen. Men lita på att Erik bjöd publiken på show av bäste märke!

Hemmaföraren Joachim Nilsson visade att en Saab V4 duger lika bra som en modern fyrhjulsdriven rallybil i backen.
Både Joachim och märkeskollegan Gunnar Fredriksson fick nog många att fundera över hur fort dessa gamla rallyjärn verkligen går.

Mats Myrsell rattade en fin Porsche 911 Carrera från 1973. Likadan som den Porsche som gav Björn Waldegård backrekordet på sin tid.

Patrik Molin körde tävlingens största och motorstarkaste bil. Chevrolet Camaro Z28 påminde oss om när Bosse Ljungfeldt och Picko Troberg gjorde banor och backar osäkra med dessa potenta jänkebilar.

Markku Alén? Nej Olle Rundqvist i Kaj Wallins fina replika på Aléns Fiat 131 Abarth från Svenska Rallyt 1977.

Opel Ascona 400 tillhör inte vanligheterna på våra breddgrader. En likadanbil gav Anders Kulläng totalsegern i Svenska Rallyt 1980.
Finalen på Opel riktiga storhetstid i rallyskogen...

...för sedan kom Audo Quattro och ritade om rallykartan för evigt. Fyrhjulsdrift och turboladdning blev ett krav om man ville hänga med i toppen. Erik "Eken" Johansson förnöjde publiken med frisk körning i sin "Ur-Quattro". Precis som när bilen var ny, var den oslagbar även denna gång.

En bil som tävlat tidigare i Röforsbacken är denna fint renoverade Rallycross Saab V4:a. En äkta fabriskbil, som när det bgav sig kördes av Per Eklund, Nu rattades den av Lennart Nilsson som även gjort den makalösa renoveringen. Finare Rallycrossbil har nog sällan skådats!

Klenoderna samlas i backens målfålla och tävlingen går mot sitt slut.

Så här nöjd såg Bosse ut efter sin debut i VW. 

Med detta passande foto med tidstypisk känsla avrundar vi vårt bildreportage från ett mycket lyckad Röforslopp, jubileumsåret 2011.

Foto: Pierre Skytt